عزادار حسین حسینی باش
24 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره
مصاحبه کننده : ایصدا سایت رودیو ایران
محل مصاحبه : تلفنی
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت ایصدا رادیو ایران
تعداد شرکت کننده : 0
رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع):

عزادار حسین حسینی باش  

اگر حسینی زندگی نکنیم چگونه می‌توانیم برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم. اگر عمل‌مان مطابق عمل آن امام نباشد، حنجره‌مان را هم پاره کنیم سودی ندارد.


 

محرم که می‌رسد زمین و زمان سیاه می‌پوشند تا در عزا و ماتم سید و سالار شهدا، بر سر و سینه بزنند و در مظلومیت اهل بیت پیامبر(ص) اشک ماتم بریزند. محرم ایامی است که فقیر و غنی هر آنچه که دارند، بی‌ریا در طبق اخلاص می‌نهند تا نشان دهند با وجود گذشت بیش از هزار و 400 سال از واقعه جانسوز عاشورا همچنان پیرو امامی هستند که با قیام خویش راه درست زندگی‌ کردن و با عزت زیستن را به بشریت هدیه کرد و امروزه،انسان‌های آزاده با تأسی به امام حسین(ع) در مقابل ظلم ظالمان می‌ایستند تا درس آزادگی پس بدهند.
اما به راستی یک عزاداری مطلوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا هم مورد پذیرش اهل بیت (ع) واقع شود و هم بتوان درس اصلی این عزاداری‌ها را به خوبی یاد گرفت و پیام عاشورا را منتقل کرد.
در این زمینه خبرنگار فرهنگی ایصدا گفت‌وگویی انجام داده است با حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر محمد الله‌اکبری « رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)» و «استاد حوزه و دانشگاه».
حجت الاسلام‌والمسلمین الله اکبری در گفت‌وگو با «ایصدا» در مورد عزاداری حقیقی برای امام حسین (ع) گفت:نفس عزاداری برای امام حسین (ع) ثواب دارد و در روایات به آن توصیه شده است. اما در روایات معصومین (ع) توصیه شده است که عزاداری درست انجام شود.

وی توضیح داد: اگر سری به آیات قرآن بزنیم،می‌بینیم که ایمان و عمل صالح با هم در یک جا آمده‌اند و پاداش تنها برای عمل صالح مترتب شده است نه هر عملی. اگر حتی غیرمسلمان هم عمل صالح انجام دهد خداوند به او پاداش می‌دهد؛ بنابراین عزاداری به شرطی ثواب دارد که درست انجام شود. این عمل عواملی برای صحت دارد که اگر رعایت نشود ما بیهوده بر سر و سینه خودمان زده‌ایم.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر عزاداری صحیح انجام نشود نه تنها ثواب ندارد بلکه مجازات هم دارد. به تعبیر دیگر اگر می‌خواهیم عزاداری ما ثواب داشته باشد باید درست زندگی کنیم و عمل‌مان صالح باشد. شرط پذیرش، تقوا و درستی عمل است.اگر حسینی زندگی نکنیم چگونه می‌توانیم برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم. اگر عمل‌مان مطابق عمل آن امام نباشد، حنجره‌مان را هم پاره کنیم سودی ندارد.

حجت‌الاسلام الله‌اکبری یادآور شد: عزاداری وقتی سودمند و دارای پاداش است که درست انجام شود و وقتی درست انجام می‌شود که ما ضمن عزاداری،عمل‌ منافی عفت با عزاداری انجام ندهیم و مرتکب گناه نشویم.
اگر شرایط عزاداری حاصل نشد به جای پاداش،مجازات دارد. مثلا اگر در ضمن عزاداری، مردم‌آزاری کردیم ‌،صدای بلندگوی‌مان همسایه مریض را آزار داد، راه‌بندان درست کردیم،عمل خلاف شرع در ضمن عزاداری انجام دادیم یا این که عزاداری‌ باعث شد یکی از واجبات ما ترک شود یعنی وقتی برای انجام یک عمل مستحب، عمل واجبی را ترک کردیم آن عزاداری قطعا ثوابی ندارد.

وی اظهار کرد: پولی که خرج عزاداری امام حسین (ع) می‌کنیم باید آن پول از دسترنج خودمان بوده و مباح باشد. اگر در ضمن عزاداری گناه کبیره مرتکب شدیم و دروغی به امام معصوم نسبت دادیم، غیبت کردیم و یا تهمت زدیم و برای آرامش نفس‌مان به مسجد و حسینیه رفته و عزاداری کردیم طبیعی است چنین عزاداری‌ای مجازات دارد چون ما این کار را برای خدا و امام حسین انجام ندادیم بلکه برای خودمان و برای ارضای هوس‌های نفسانی‌مان انجام دادیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چه که ما در مورد عزاداری از عمل ائمه معصومین خواندیم و شنیدیم، در واقع عمل درست است. در آن عزاداری،شاعران شعری می‌خواندند که با دین اسلام و شأن امام حسین(ع) و خانواده‌اش مطابقت داشته است و در محتوای اشعار خوانده شده،نسبت به امام حسین(ع) توهینی صورت نمی‌گیرد. چون اگر در عزاداری، اشعاری بخوانیم که وهن جایگاه و مقام امام و‌ وهن دختر‌،همسر و خواهر امام باشد این چگونه عزاداری است که توقع ثواب داریم؟

حجت‌الاسلام اله اکبری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: وقتی ما در عزاداری،امام را کوچکتر از یک عامی بی‌سواد و حتی یک کارگر می‌کنیم که برای یک قطره آب گریه و التماس می‌کند قطعا این نوع عزاداری‌ها در دستگاه ائمه(ع) برپا نمی‌شده است؛ بنابراین شرط اول عزاداری‌، نگه داشتن حرمت امام است. اگر جملات نسبت داده شده به امام و خانواده‌اش دروغ باشد گناه کبیره مرتکب شده‌ایم.

وی ادامه داد: در سیره ائمه(ع) آمده است که اقامه عزا کنید تا یاد و نهضت امام حسین زنده بماند اما برای این که یاد امام حسین زنده بماند چه باید بگوییم؟ آیا فقط «حسین حسین» بگوییم و به ظاهر امر بپردازیم؟ آیا لازم نیست مطابق آن چه با شخصیت امام حسین بود را به مردم معرفی کنیم؟ نگوییم که بود؟ چه کار کرد و با خانواده‌اش چگونه رفتار می‌کرد؟. چیزی که در روایات توصیه شده، این است که ما به عزادار بگوییم امام حسین چگونه قیام کرده است؟.

وی گفت: در عزاداری‌های باید مشخص شود هدف، انگیزه و عوامل محرک امام برای قیام چه بوده است؟ آیا فقط رفته که کشته شود که ما به سر و سینه بزنیم که به بهشت برویم؟ یعنی امام ابزاری شده است که ما بهشت بخریم یا این که امام حسین(ع) از این حرکت مقصدی و منظوری داشته و برای انجام تکلیفی رفته است.
آنچه که در سیره بزرگان دین و عمل ائمه (ع) می‌بینیم این است که امام حسین (ع) یک انسان عادل،عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز است. امام فساد را برنمی‌تابند و آمر معروف و ناهی از منکر است و به تعبیر دیگر، شهید امر به معروف و نهی از منکر، شهید ترویج احکام اسلام و شهید راه تفسیر دین صحیح است.

حجت‌الاسلام الله اکبری یادآورشد: امام حسین (ع) رفته که بگوید: آنچه که یزید و یزیدیان انجام می‌دهند یک صورت برگردانده و مشوش شده از دین است و برای این که به آنها بگوید که دین صحیح چیست و تفسیر درست از دین ارائه دهد و آنها را از راه خطا به راه درست برگرداند و در این راه، خود و فرزندانشان شهید می‌شود. ما باید اینها را به مردم و عزاداران بیان کنیم. ما باید معروف و منکر را توضیح دهیم تا بفهمند یک پیرو پیغمبر (ص) چه کاری باید انجام دهد و از چه کارهایی پرهیز کند. آن وقت بیاییم و بگوییم امام حسین برای ایجاد یک نوع سعادت و سلامت در جامعه امر به معروف قیام کرد و در این راه شهید شد، یعنی همان راهی که پدر و فرزندانش هم به آن راه رفتند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) تاکید کرد: ما در عزاداری‌ها‌ باید فلسفه قیام امام حسین را بگوییم.یعنی زنده نگه داشتن نام امام حسین این نیست که ما به سرو صورتمان بزنیم. بلکه باید وجه صحیح‌اش بیان فلسفه قیام و معرفی امام و یارانش است.

ما فقط می گوییم علی‌اکبر(ع) امام حسین یک شهید کلاس بالاست اما تا حالا یک مداح و خطیب و یک مداح، علی اکبر را به درستی معرفی کرده است که ایشان مثلا با مردم چگونه رفتار کرد است و یا قاسم و عبدالله‌ چگونه بودند.

حجت‌الاسلام الله اکبری همچنین در پاسخ به این سوال که عاشورا چه پیامی‌ برای دنیای امروز به ویژه جهان اسلام دارد؟ گفت: پیام عاشورا به انسان و انسانیت این است که هیچ کس نباید از سرنوشت خود غافل باشد. بلکه باید با تغییر سرنوشت خویش،مسیرش را به راه درست برگرداند. نباید ظلم و فساد را بپذیرد چون اگر مظلوم در مقابل ظلم ظالم ساکت باشد در این ظلم شریک است. اگر یک آدم باتقوا با وجود مشاهده فساد،از آن چشم‌پوشی کند در فساد فاسد شریک است. یکی دیگر از پیام‌های عاشورا به انسان‌ها این است که عزت و شرف خود را حفظ کنند.

وی افزود: بر اساس پیام عاشورا،انسان‌ها نباید از سرنوشت خویش غفلت کنند و از ظلم چشم بپوشند.انسان‌ها آمده‌اند تا هم خودشان انسان درستی باشند و هم یک جامعه سعادتمند بسازند. عاشورا پیامی برای همه عدالت‌طلبان زمین و الگویی برای همه مظلومان است.

امیدواریم همه انسان‌های آزاده با تأسی به امام آزادگان، مروجان واقعی آزادگی و مدافع مظلومان باشند.

آدرس اینترنتی