در جریان سقیفه، مسأله غدیر را می خواستند یک امر قومی و قبیله ای به حساب آوردند
27 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره
مصاحبه کننده : کنفرانس علمی در حامعه المصطفی
محل مصاحبه : مجتمع اموزش عالی امام خمینی سه شنبه, 1390/09/01 - 11:48 —
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : www.anjomanhawzah.ir انجمن های علمی حوزه
تعداد شرکت کننده : 0

دکتر محمد الله اکبری: در جريان سقيفه، مسأله غدیر را می خواستند يك امر قومي و قبيله اي به حساب آوردند 

  •  

سه شنبه, 1390/09/01 - 11:48 —

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، دكتر محمد الله اكبري از اعضای انجمن تاریخ پژوهان و عضو هیأت علمی جامعة المصطفی (ص) با بررسي زواياي ناشناخته واقعه غدير در نشست علمی غدیر و قریش که با همکاری انجمن تاریخ پژوهان و جامعة المصطفی (ص) 1390/08/23 در مدرسه عالي امام خميني (ره) برگزار شد گفت: تمامي كارهاي كه توسط مفسرين وعلما پيرامون غدير شده همه حاشيه بوده است. حقيقت اين است كه كساني كه منع شده بودند به حكومت دست يافتند. چرا با همه تدابيري كه پيامبر انديشيده بود و باهمه تلاش هايي كه شد چرا آنچه كه مي خواستند صورت نگرفت؟ از نظر من غدير يك تا كيد است نه يك تأسيس. ودر طول رسالت پيامبر قراين و شواهدي را گفته است كه اصلاً نيازي به آن نبوده و چون مساله خيلي روشن بود. و با توجه بر اين همه تاكيدات پيامبر، چرا به فرمايش آن حضرت عمل نشد. و با همه تاكيدات كه پيامبر داشتند چرا تاريخ دانان از آن غفلت كرده اند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی (ص) در ادامه به نقش قريش در جزيرةالعرب پرداخت و گفت: تا قريش اسلام نياورد اسلام از مكه و مدينه خارج نشد و وقتي قريش اسلام را پذيرفت مي بينيم كه در آن دو سال قلمرو اسلام چقدر بيشتر مي شود. قريش تقريبا از آمدن قصي ابن كلاب به مكه در صدد آن بودند كه پايگاه هاي مذهبي و معنوي را از قبائل قصي ابن كلاب پس بگيرد واز طرفي چون در مكه حكومت، مركزي نداشت. قصي، حكم پادشاه را در آن منطقه داشت .اما اين قدرت بني قصي و قدرت نمايي عبد مناف به تدريج ضعيف مي شود وديگران قدرت مي گيرند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان در ادامه با واكاوي قبائل قريش در برابر بني هاشم گفت: دراين ايام پيامبر به رسالت مي رسد. در اين برهه فهم قريش اين است كه چون بني هاشم ضعيف شده است تدبير آنها اين است كه حالا چون قدرت شان  كم شده است بحث نبوت را مطرح مي كنند. از مباحث ديگر در باب قريش اين است كه قريش جوان كه با بزرگان خود مخالفت كرده بودند و از جداي با آنها فكر مي كردند بعد از 23 سال به همان نتيجه اي رسيدند كه پيران آن، همان اول به همين نتيجه رسيدند.

 وی افزود: از طرفي قريش ضعيف و قوي بر سر قدرت مشترك يكي مي شوند. چرا؟ برای اينكه اگر علي خليفه شود قدرت به دست بني هاشم مي افتد و ديگران به هيچ وجه نمي توانند وارد آن شوند و با وجود اختلافات عميقي كه با هم  داشتند برای رسیدن به این هدفبا هم یکی شدند.

این کارشناس تاریخ در ادامه با اشاره به قبائل مختلف قريش اظهار دشت: قریش 25 قبيله بودند و از اين 25 قبیله 4 قبیله، قدرتمند تر بودند و دو قبیله از قريش هم حامي پيامبر بودند كه عبارتند از بني هاشم و بني مطلب. ولي بقيه قبیله ها مخالف پيامبر بودند كه سرآمد آنها ابوجهل بود وي مرد شماره 2 بني مخزوم است.

 وی در ادامه تأکید کرد: اما ديگر مردم به قريش نگاه مي كردند و مي گويند كه اين قريش از خاندان پيامبر است و عمل آنها طبق عقيده پيامبر است. عقب اين تحليل آنها اين است كه اگر بني هاشم به قدرت مي رسد ديگر به بقيه قبائل  قدرت  نمي رسد.

ايشان در ادامه با بررسي جريان سقيفه گفت: آنچه در سقيفه اتفاق افتاد كنار گذاشتن امام علي(ع)، که يك توطئه بود و انتخاب خلیفه يك فتنه بود. آنها مساله غدير را يك امر قبيله اي و قومي  به حساب مي آورند.

چرا در جيش اسامه پيامبر تاكيد داشتند همه از مدينه بيرون بروند چون مي خواستند پايه هاي حكومت اسلامي محكم و صحيح گذاشته شود.

دکتر الله اکبری افزود: امام علي (ع) علت ناكامي غدير را اينگونه تصريح كردند كه از صد نفر، يكي هم با من همراه نمي شود. در تاريخ مي خوانيم كه نقل احاديث غدیر را ممنوع كردند. آيا همه احاديث اينگونه شدند؟ آيا همه احاديث را ممنوع كردند؟ نه آنچه ممنوع شد احاديثي بودند كه نقل وقايعي بود كه از توطئه وتدبير قريش پرده برمي داشت. چرا در تاريخ از خطبه رسول الله در منا تا رحلت پيامبر چيزي نقل نشده است ؟ آيا در اين نود وچند روز اتفاق خاصي نيفتاده بود؟

وی در پایان با طرح چند سوال ادامه داد: عدم استفاده دستگاه خلافت از بني هاشم و بزرگان و استفاده از طلقا و قشر پست جامعه چه بود؟ چرا انصار حركتي نکرد در حالی که مي توانستند به جاي ثقيفه درخانه علي و بني هاشم باشند. چرا اوضاع اينگونه شد؟ در حديثي امام صادق مي فرمايد: به خدا قسم انصار به عهد خود وفا  نكرد. چه شد كه اوس با قريش متحد شد و خزرج با بني هاشم متحد نشد؟ علت ناكامي غدير ريشه در قبل از اسلام دارد و تا پايان حكومت بني اميه اين ادامه داشت آن هم حس رياست و حسادت بود.

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه

 

آدرس اینترنتی