چرایی ثبت نشدن زمان دقیق مبعث
18 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : http://www.irena.ir
تعداد شرکت کننده : 0

پژوهشگر تاریخ اسلام: جامعه زمان پیامبر اکرم (ص) برای ثبت دقیق حادثه مبعث ارزشی قائل نبودند تهران - رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آن هنگام که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شد کسی از جامعه آن روز که پیرو واقعی آن حضرت باشد و تاریخ و وقایع زمان بعثت را به درستی ثبت و منتقل کند، وجود نداشت. حجت الاسلام و المسلمین ˈمحمد الله اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا با بیان اینکه در جامعه آن روز برای کسی اهمیت نداشت که تاریخ دقیق مبعث را حفظ کند،‌ افزود: بحث در مبعث رسول الله (ص) بر سر نزول قرآن است، آیات قرآن کریم طی ٢٣ سال به تدریج بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد اما برخی از علما بر این عقیده هستند که آیات قرآن یک مرتبه بر پیامبر وارد شده است. وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز ضروری است که شاید قرآن کریم یک بار به طور کامل بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شده و بار دیگر در مواقع مختلف و به اقتضای زمان و حسب ضرورت و نیاز و به تدریج بر خاتم پیامبران نازل شده است. این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه برخی معتقدند که اگر یک آیه هم نازل شده باشد قرآن بر آن صدق می کند، اظهار داشت: عده ای از مسلمانان نیز بر این باور هستند که زمان نزول نخستین ارتباط و وحی بین پیامبر اکرم (ص) و خداوند متعال از طریق جبرئیل در روز ٢٧ رجب صورت گرفته است. عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: عده ای اینگونه استدلال می کنند که آغاز وحی ماه مبارک رمضان بوده است اما در روایات بسیار - ٢٧ رجب - را نزول اولین وحی می دانند. الله اکبری در خصوص فلسفه بعثت اظهار داشت: خداوند پیامبرانی را برای هدایت بشر فرستاد که برخی صاحب شریعت و عده دیگری مبلغان شریعت پیامبران گذشته بودند و هر بعثتی از سوی خداوند یک اتفاق و حادثه جدید در جهان بشریت است. وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال برای راهنمایی بشر ابزار درونی (عقل) و ابزار بیرونی (وحی) ارایه کرده و به واسطه ترکیب و نیروهای طبیعی که خداوند در وجودش قرار داده، برخی نیروها انسان را به سمت هواهای نفسانی و برخی دیگر به سوی خوبی ها سوق می دهد. این پژوهشگر تاریخ اسلامی بیان داشت: بشر در طول زندگی خود، گاه به سمت نفسانیات و گاه به سمت خوبی ها کشیده می شود که البته عقل یک ابزار بسیار کارآمد است تا بتواند این طبیعت را مدیریت کند. وی خاطرنشان کرد: خداوند همچنین پیامبران و وحی را فرستاده تا انسان را به سمت مقصد متعالی یاری کنند و انسان نیز ماموریت دارد تا در دایره اختیارات خود تکالیفش را برای ارتقا و تکامل روحی به درستی ساماندهی کند. رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در رسیدن به این مسیر موانعی وجود دارد، اظهار داشت: خداوند پیامبران را فرستاده تا موانع و بن بست ها را به انسان معرفی کرده و به تعبیر دیگر برای تشخیص راه درست از نادرست حجاب را از روی عقل انسان بردارند. وی یادآورشد: بعثت پیامبر اکرم (ص) روز آغاز آخرین شریعت و روشن شدن نور افکن قوی برای بشریت و انفجار عظیمی است که تاریکی های جهل و ظلم و ستم را می شکافد و مسیر درست را به انسان نشان می دهد